zaterdag 5 februari 2011

Night Below - Sessie 4: Bijna TPK

Net hersteld van de orc ambush kwamen onze avonturiers weer in Milborne aan. Daar werden de helden onthaald door Garyld, de manke ranger uit het dorp. Hij nam hen mee naar de Baron of Mutton waar de hoopvolle Andren wacht op nieuws van Jellenneth. De helden vertellen hem dat ze via Kuiper Oleanne en haar beesten hebben ingeschakeld om naar tekenen van Oleanne te zoeken. Andren is hun erg dankbaar en nodigt ze uit om de hele avond op zijn kosten te eten en te drinken en om 's avonds in de Barron of Mutton de nacht door te brengen.

Na het genot van menig kroes bier daagt Zull de ranger Garyld uit voor een potje dolkwerpen. Beiden leggen 3 GP op tafel en pakken een aantal dolken. Zowel Zull als Garyld hadden m aardig hangen, en tot ieders verbazing verpletterde Zull Garyld met gemak. Een voltallige 3 GP en 3 XP waren zijn deel.

Het enige noemenswaardige nieuws is dat de familie Dresden uit hun huis is gedreven door het opkomende water in de New Mire. Ze zijn met hun hele hebben en houden naar Milborne gekomen. Na ondervraging van de familie klapt het zoontje uit de school en vertelt over enorme blauwe demonen met slachttanden. Deze zouden in de bergen vlak bij de new mire wonen.



Darius Carman
Bij het ontbijt worden de avonturiers benaderd door Claven, de bediende van Darius Carman. Carman ontbood de helden in zijn villa. Daar waar de party trots aan het ontbijt blijft zitten is Zull de ambtelijke cultuur beu en gaat tot actie over. Hij gaat eigenhandig bij Carman langs om te horen wat hij te zeggen heeft. Carman heeft de party laten komen om hem te helpen met een groot probleem. Ten zuiden van Milborne ligt the New Mire. Dit moerasgebied is de laatste anderhalf jaar ontstaan.



De ondergelopen boerderij
De eerste lead die de avonturiers najagen is de boerderij van de familie Dresden die is ondergelopen. Het huis staat er verlaten bij. Sinds de dijken die Knut Dresden heeft aangelegd zijn doorgebroken staat het water kniediep. Het is duidelijk te zien dat de boerderij in haast is verlaten. Meubels die te groot waren drijven door de kamer, en boven staan de bedden en stro-matrassen nog. Van een kale kip kun je niet plukken, dus er is niets qua waarde over in de boerderij.



Op zoek naar de bron
Na de boerderij besluiten de avonturiers op zoek te gaan naar de bron van de rivier die van de New Mire naar Churnett river stroomt (genaamd Cutter brook). Hierbij komen ze aan bij de bergen waar het zoontje van de familie Dresden al over had verteld. Na een uur zoeken en rondzwerven vinden ze de ingang van een grot waar voetsporen te zien zijn. De voetsporen zijn duidelijk van humanoids die blootvoetig door het leven gaan. Een groot deel van de party gaat hier naar binnen, terwijl Phonz op de wacht blijft staan om ervoor te zorgen dat ze niet in de rug aangevallen kunnen worden.

De slag om de centrale hal
Bij de centrale hal aangekomen wordt de party aangevallen door 2 dire wolfs. Deze encounter blijkt erg pittig te zijn. Vooral een van de 2 wolven is taaier dan verwacht.



Good cop, bad cop gone bad
Nadat de wolven verslagen zijn wordt de hal verder verkend. Er komen 4 gangen uit op de centrale hal, waarvan 2 gangen zijn afgesloten met een soort van provisorische deuren. Het zijn een soort pallets of planken die doormiddel van leren lappen zijn opgehangen in de opening van de grot. Onderzoekend van aard loopt Ghi de rogue naar voren toe om de deuren nader te bekijken. Tegen zijn rogue natuur in begint hij aan de deur te rommelen zonder dat hij voor traps kijkt. Dit heeft tot gevolg dat hij 2 pijlen in zijn flikker geschoten krijgt. Wanneer het leer van de deur wordt doorgesneden wordt de party aangevallen door 3 goblins. Opvallend aan de goblins is dat ze blauw van kleur zijn en een tatoeage op hun voorhoofd hebben. De goblins worden overmeesterd en vastgebonden. Om de onderhandelingen kracht bij te zetten snijdt Ghi zonder vragen bij de eerste de strot door. Terwijl de party daar druk mee bezig is worden ze in de rug aangevallen door een hele bende goblins. De avonturiers waren hier erg door verrast, en hebben niet de tijd genomen om hun healing op op orde te brengen.

(bijna) Total party kill
In de battle die volgt leggen bijna alle avonturiers het loodje. Gelukkig komt Phonz, die zich al had opgeofferd als wacht, to the rescue. Wanneer alle avonturiers op de grond liggen, met uitzondering van de cleric die als een elfje rondrent, weet hij de hoofdman te gijzelen zodat de rest van de goblins vluchten. Dit deed hij met een prachtig vertoon van acrobatiek, die ongekend is voor een dwerg.

Ring of water control
Het ondervragen van de hoofdman levert weinig op. Hij vertelt dat ze hier ongeveer 1,5 jaar wonen, nadat ze door mensen uit hun vorige woonplek verdreven zijn. In principe zijn het vredelievende wezens, die vanuit zelfbescherming van zich af hebben gebeten. De hoofdman weet weinig over de tatoeages te vertellen, behalve dan dat het moet van de cleric van de goblins, die op het moment tussen de goblinlijken ligt. Wanneer het hol van de goblins wordt doorgezocht vinden ze aan de hand van de cleric een ring. Nadat de spoils of war zijn verzameld reist het gezelschap terug naar Milborne. Na een nacht studeren weet Zull de rind te identifyen. Het blijt een ring of water elemental command te zijn. Zull heeft het idee dat de ring kapot is, waardoor er water van een andere plane naar de material plane lekt, hetgeen voor de ophoping zorgt.



Tegen Darius Carman vertellen ze dat er een clan van water-aanbiddende goblins in de bergen leefden. Met het uitroeien van die stam is ook het waterprobleem opgelost. Carman is de avonturiers erg dankbaar, en betaald met plezier de 1000 GP die aan de party beloofd is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten