zondag 24 oktober 2010

Building Forgotten Realms Lore - Part II

Aden
Goed idee, dat bier. Maar volgens mij snap je religie en rituelen juist helemaal niet, want je wil dat het logisch is, oftewel dat jij het met jouw sterfelijke verstand moet kunnen begrijpen. Religie is juist een uiting van vertrouwen dat datgene wat de goden ons laten weten het juiste is, ook al snappen we het niet direct. Stel dat er inderdaad paarden zijn in Celestia, betekent dit dan meteen dat het zielen van aardse paarden zijn? Zijn engelen dan ook zielen van aardse engelen? Oh nee, die hebben we hier niet.

Over je opmerking over ondode Elven kan ik het volgende zeggen: alle ondoden moeten vernietigd worden, ook al zijn ze schijnbaar goed. Dat iemand helaas de fout maakt om zichzelf ondood te maken voor welk doel dan ook is al erg genoeg, maar dat hij zichzelf niet overgeeft aan de loop der dingen is een zonde tegen de natuur die koste wat kost hersteld moet worden. Waarom kan alleen die ene ondode elf die heilige plaats bewaken? Waarom zorgt hij er niet voor dat de levenden dit kunnen doen? Kan het misschien zijn dat egoisme en angst hierin een rol spelen?

Wat betreft je opmerking over Jergal en Kelemvor: het feit dat Kelemvor een sterveling was en hoe hij als sterveling was doet er niet toe, hij is een god geworden en wel de god van de dood. Dat Jergal er daarvoor andere gedachten op nahield doet er niet toe, want hij is de god van de dood niet meer en dus zijn die denkbeelden irrelevant geworden. Allemaal leuk als barpraat, maar feitelijk is het enige wat we hier over kunnen snappen datgene wat de (relevante) goden ons laten weten.


Bron

Zull
Aden, m'n beste, je bent een man met twee gezichten. Je laat zien dat je een man van de rede bent, en bent overtuigend in je argumenten. Vervolgens laat je de rede lopen en voer je de opdracht van je God zonder bij de context stil te staan. Het mag duidelijk zijn dat ik dat niet begrijp. En ik wens je veel succes als je deze discussie aangaat met een Baelnorn. Of de leden van je kerk die ondoden kunnen commanderen en dat graag doen. Maar drink een pul bier van mij, want wat ik wel weet is dat je mensen als jou beter te vriend kan houden. En je het is een stuk interessanter met je te praten dan met de rest van dit stelletje. Die trekken hun mond nog niet open al vraagt AO zelf ze om hun mening!

Ghi
Ten eerste:
Er zullen vast een aantal van dit stelletje zijn die dit hele religieuze mierengeneuk hun neus doet jeuken, mij onder andere. Of je nu water bij de wijn doet of boter bij de vis, is voor mij een pot nat.
Wat Boeit het nu dat alleen mensen een ziel hebben en dieren niet. Er zijn belangrijkere zaken in de wereld, kijk eens wat meer naar de inhoud van de geldbuidel. Heb liever de treasure van een of andere “zielloze” draak dan de platzak van een met ziel gevulde zwerver.

Ten tweede:
Als een conversatie over heilige huisjes voor jou het criteria is voor vriendschap dan zeg ik alleen maar; kijk eens wat vaker achterom. Een pijl kan soms raar vliegen.
Ik als persoon weet wel andere dingen om mezelf dan wel anderen te vermaken. Wat daarnaast nog lucratiever is dan dit mumbo jumbo geneuzel. Dat brengt geen zinnig goudstuk in het laatje.

Totslot:
Bier voor het stelletje, van mij. Het heilige boontje dopt hem zelf maar.

Aden
Niks twee gezichten, ik heb er maar één. Het verschil is dat ik geloof dat de menselijke rede begrenst is en inferieur is aan die van de goden. En wat mij betreft heeft dat niks met context te maken, dat is gewoon zo. En als ik je een goedbedoelde raad mag geven, zonder "dit stelletje" was je er nu een stuk slechter aan toe. Dus als je over ze wil oordelen zou ik dat ook meenemen.

En volgens mij wil die plork je iets vertellen


Bron

Zull
Har har, Ghi. Je zegt weinig, maar als je praat is je tong scherp! Het mag misschien filosofisch gelul zijn, maar in een kroeg moet gekletst worden. Nu alleen de komende dagen doorkomen zonder een knots tegen mijn schedel of een elven pijl in mijn bleke reet. Het was nou niet precies mijn bedoeling iemand te beledigen, waar ik vandaan komt wordt zijn mensen wat meer ontspannen in de kroeg, maar de tongen zijn tenminste los! Hulde!

Gladwin
scoffs* Zull, Aden, stfu. Jullie zoutloze geleuter zou zelfs AO tot klagen brengen. Wellicht is het een idee dat jullie dezelfde kamer nemen volgende keer?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten